Leader versus coach este o dezbatere la care am tot participat, inca din facultate. Iar ce ne-a intrigat, inca de atunci, a fost opozitia dintre cele doua concepte. Decathlon este una dintre companiile care considera ca leader si coach sunt personaje complementare si nu antagoniste, caractere cu roluri care se completeaza, coordonatori care gestioneaza arii diferite in organizatie.
In Decathlon, noi ii aducem impreuna, le identificam si le recunoastem echilibrul si totalitatea a ceea ce pot crea impreuna, pentru atingerea obiectivelor comune.
John Quincy Adams, presedinte american intre 1825 – 1829, spunea ca daca actiunile tale ii inspira pe cei din jur sa viseze, sa invete, sa faca sau sa devina mai mult, atunci esti un lider.
Leader-ii sunt cei care se ghideaza dupa o viziune pe termen lung. Isi imagineaza cum arata societatea la modul ideal, si actioneaza ca un vector al schimbarii in acea directie. Este intrucatva in ADN-ul lor sa cuantifice impactul, respectiv schimbarile, pe care vor sa le aduca. Menirea lor este sa intervina asupra contextului. Acolo au impact. Ei se intreaba mai des De ce? sau Ce?
Intocmai, leader-ul Decathlon, Michel Aballea, a avut viziunea de a face placerea si beneficiile sportului accesibile tuturor. Iar astazi, 63 000 de angajati din peste 30 de tari sunt catalizatorul care face acest lucru sa se intample.
Coach-ii privesc cu precadere inauntrul organizatiei. Ei sunt preocupati de vehiculele cu care ajungem la viziune si procesele care trebuie sa se intample pentru a ajunge la destinatie in conditii optime. Ei cauta raspunsuri la Cum? si Cand?.
Reiterand viziunea lui Michel Aballea, echipele Decathlon din toata lumea isi canalizeaza intreaga energie pentru a dezvolta produse calitative, cu design modern si, intotdeauna, la cele mai mici preturi.
Aminteam de complexitatea acestui mecanism. Gandeste-te doar la procedurile si procesele necesare ca peste 82.000 de oameni sa functioneze perfect, la unison in fiecare magazin. Remarcabil, nu-i asa? Incepi acum sa simti cum se imbina viziunea izvorata din pasiunea pentru sport si pentru inovatie si procesele stricte care uniformizeaza si se asigura ca vei avea aceeasi experienta in oricare dintre magazinele Decathlon?
Mai mult, pentru a intari aceasta imbinare, ne amintim de Seth Godin, care spune ca leadershipul este arta de a oferi oamenilor o platforma pentru a-si impartasi ideile care functioneaza.
Leader-ii, datorita orientarii lor catre mediu, creaza contexte in care cei care-i urmeaza sa performeze. Potrivit lui Simon Sinek, aceste contexte trebuie, inainte de toate, sa ofere siguranta. Atunci cand oamenii se simt in siguranta – sa fie ei insisi, sa vina cu idei noi, sa provoace norme, sa ia initiativa, etc. – ei o vor face. Pentru simplul fapt ca evolutia e un lucru care ne vine natural.
In echipa Decathlon, spre exemplu, acordam o importanta deosebita angajatilor cu ambitii pozitive care-si asuma un rol activ in dezvoltarea propriilor cariere. Cautam oameni care vor sa invete si sa se dezvolte odata cu noi. Oameni care se simt liberi sa-si intreaca limitele cu determinare si pasiune pentru sport. Iar pe partea cealalata, aceasta e siguranta pe care o oferim tuturor – siguranta unui mediu plin de vitalitate si responsabilitate fata de actiunile pe care le intreprindem zilnic.
Coach-ii, pe bucata lor de organizatie, au a face cu regulile si procedurile care optimizeaza procesele prin care ajungem la destinatie. Ei completeaza eforturile liderilor prin a controla procedurile, prin rezolvarea problemelor, dar mai ales, prin gestionarea eficienta a resurselor. Iar cea mai importanta resursa de care Decathlon dispune este potentialul uman.
Coach-ii Decathlon lucreaza cu echipe variate, din contexte de viata si medii educationale diferite. Ei adauga dinamism unor structuri solide si pun inovatia in centrul a tot ceea ce fac.
Practic, alaturandu-te echipei Decathlon, vei lua parte activ la dezvoltarea companiei, te vei implica in proiecte noi si vei participa direct la dezvoltarea de noi produse si servicii. Faptul ca managerii Decathlon controleaza in totalitate lantul de dezvoltare al produselor, permite tuturor membrilor sa fie actorii din primul rand in orice domeniu isi doresc – fie ca vorbim despre cercetare & dezvoltare, design, IT, logistica, productie ori retail. In functie de aria care-ti place ori in care ai experienta, spune-ne, doar, si te vom indruma catre cum iti poti pune amprenta asupra Decathlon.
Ce-i drept, de-a lungul timpului am avut, poate, tendinta de a-i glorifica pe lideri si a-i submina cumva pe manageri. Dar nenumarate experiente in care ne-am asumat noi insine aceste roluri, ne-au invatat ca cele doua se completeaza.
Astfel, in echipa Decathlon, am invatat ca leader-ul si coach-ul sunt parti diferite ale aceluiasi intreg, iar in fiecare zi, ne asiguram ca ele functioneaza impreuna si nu separat.