Cele 4 caracteristici pe care recruiterii le caută azi

19 Oct 2016 / By

Jucăm pe-o nouă scenă. Știm despre ce vorbim.

Lucrurile s-au schimbat, într-adevăr. În aceea că nu cu mult timp în urmă interviul era primul moment în care candidații și compania se întâlneau. Acum, însă, contextul este unul cu mult mai dinamic și complex. Iar primele interacțiuni se întâmplă, de cele mai multe ori, pe rețelele sociale – Facebook, Twitter, LinkedIN, etc. Astfel, candidații au devenit, ei înșiși mai atenți la reputația corporației și mai selectivi.

În fapt, cel mai probabil, recrutăm dintre consumatorii noștri care au acum ocazia de a ne testa și compara cu competiția. Și toate astea în cateva momente de pe un smartphone.

În prezent, ca lideri, misiunea noastră este să creăm contexte în care oamenii să se simtă liberi să evolueze. Apoi, împreună, să ne diferențiăm și să ne creăm avantaje competitive. Dacă așezăm asta în cadrul social de care vorbeam puțin mai sus, realizăm că gestionăm de fapt, relațiile dintre angajați.

Deci, întrebarea mai mult decât firească este acum Ce caracteristici căutăm noi la viitorii co-echipieri?

De regulă, construim profile de angajați pe 4 piloni de bază: cunoștințe, abilități, atitudini și valori pe care ne așteptăm ca echipa prospectivă să le aibă în anume măsură. Facem asta pentru a avea o bază pe care să putem construi cât mai rapid și eficient procesul de dezvoltare al oamenilor cu care lucrăm.

Schițăm, în continuare, parametrii, ariile în care le căutăm.

Cunoștințe legate de rolul pe care îl vor avea

Testăm cunoștințele candidaților noștri pe baza unor interviuri structurate. Acestea, de regulă, au două atribute importante: ele se compun dintr-un set consistent de întrebări și se supun unor criterii deosebit de clare. Când spunem consistent ne referim la acel set de întrebări care se adresează tuturor candidaților în parte pentru a-i putea departaja ulterior.

  • Pont pentru Recruiteri: Setează standarde ușoare care să definească foarte clar ce înseamnă, bun, rău și mediocru.
  • Pont pentru Viitorii Angajați: Aspectele pe care se pune cel mai mare accent atunci când se testează cunoștințele legate de viitorul rol sunt: situațiile ipotetice și comportamentele învățate din experiența anterioară. Astfel, te poți pregăti, deja, cu exemple de situații în care ai învățat ori demonstrat fiecare din abilitățile notate în CV./li>

Abilități general-cognitive

Ne desfășurăm activitatea într-un mediu extrem de competitiv și rapid. Partea bună a acestui fapt este că lucrurile se învață cumva pe parcurs, din zbor. La detaliile teoretice sau tehnice pe
alocuri, mă refer. Partea mai puțin bună este că schimbare continuă presupune adaptare continuă și rezistență la medii instabile. Pentru a performa într-un astfel de mediu, e nevoie de următorul set general de abilități cognitive.

a) Rezolvarea Problemelor – Mătușa mea avea o vorbă: „De s-ar fi strâns banii precum problemele, am fi fost bogați până acum”. Adevărul e că orice context care presupune instabilitate o să aducă cu sine provocări peste provocări.

b) Curiozitate – Fiecare avem roluri foarte clar stabilite și diferite. Va fi, deci, aproape imposibil ca cineva să ne îndrume la fiecare pas. Tocmai de aceea, se încurajează curiozutatea, ca precursor în a învăța de unul singur.

c) Agilitate în Învățare – Pe lângă faptul că totul se petrece rapid, volumul informațional nu este de ignorat. Astfel, avem nevoie de oameni care nu doar să absoarbă rapid informația nouă, ci și care să dovedească capacitatea de a da drumul celei vechi.

Este interesant cum aceste abilități generale sunt cel mai des întâlnite la tineri, pe segmentul 19 – 25 ani, nu-i așa?

Atitudine de lider

Conceptul pe care se pune accent aici este acela de Leadership Situațional. Avem nevoie de oameni care atunci când văd o problemă vor lua inițiativa de a o rezolva, iar ulterior, cu aceeași
naturalețe îi vor da drumul. Vorbim despre momente disparate, procese de scurtă durată.
Niciunul dintre noi nu poate și nici nu e nevoie să fie un bun lider de fiecare dată. Pentru claritate, le-am putea numi sclipiri de lider.

Valorile organizaționale

Notam încă de la bun început că scopul nostru este acela de a crea contexte. Ei bine, la nivel organizațional, contextele se definesc, în principal, prin valorile pe care le definim, arătăm și
transmitem în procesul de interacțiune cu colegii. Astfel, avem nevoie de oameni care ne împărtășesc cadrul deja creat și vin să adauge valoare.

În concluzie, cele 4 caracteristici pe care recruiterii de azi vor pune accent indiferent de interviu sunt:

  1. Rezolvarea Problemelor – companiile vor oameni determinați, care să înțeleagă mediul în care acționează atât de bine încât timpul de rezolvare al provocărilor apărute să fie minim;
  2. Curiozitatea – companiile caută oameni care să descopere pentru ei înșiși adâncimile și finețurile activităților pe care le desfășoară; atenția la detalii face diferența în dobândirea avantajului competitiv;
  3.  Agilitatea în Procesul de Învățare – pentru a putea crește rapid, companiile au nevoie de oameni care nu doar să absoarbă multă informație rapid, ci să fie capabili să se adapteze și răspundă pertinent la ea;
  4. Sclipiri de Lider – se caută oameni receptivi la mediul extern lor, capabili să identifice breșe pe care să le rezolve pe loc; se așteaptă apoi ca aceștia să se poată detașa cu ușurință imediat după ce au soluționat, deci încheiat.

Tu ai aceste abilități? Dă-ne exemple de momente în care ai avut în comentarii.